Roadtrip met mijn zus - Reisverslag uit Monkey Mia, Australië van Laura Hove - WaarBenJij.nu Roadtrip met mijn zus - Reisverslag uit Monkey Mia, Australië van Laura Hove - WaarBenJij.nu

Roadtrip met mijn zus

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

07 Oktober 2016 | Australië, Monkey Mia

Aangezien Eline in januari begint met haar coschappen en we toch nog heel graag met zijn tweeën een vakantie wilde, is Eline op 7 oktober naar Perth gevlogen. Daar heb ik haar met open armen ontvangen en zijn wij begonnen aan onze 16 dagen plezier. Allereerst heb ik Eline meegenomen naar mijn werk in Bouvard om haar te laten zien waar ik nou precies werkte en wat ik allemaal deed. We zijn die avond met de eigenaren uiteten geweest en de volgende dag hebben we lekker uitgeslapen. Na de auto te hebben ingeladen en alle spullen te hebben ingepakt zijn we weggereden bij de stal en dat voelde ontzettend goed!! Lake Clifton bleek een klein stukje onder Bouvard te liggen, daar zijn we even naartoe gereden omdat ons verteld werd dat dit zeker de moeite waard was. Het was inderdaad een heel mooi stukje natuur met een groot meer. Vanuit daar zijn we doorgereden, of terug gereden, naar Perth.

In Perth hebben we 3 dagen in het hostel Fremantle Prison geslapen. Zoals de naam al zegt is dit een hostel in een oude gevangenis. Het was een ruim en schoon hostel dus we waren erg blij met onze keuze. De eerste avond zijn we Fremantle gaan verkennen en dat bleek niet zo groot als verwacht maar wel heel gezellig. We hebben heerlijk genoten van een lekkere maaltijd en samen wat biertjes gedronken. De volgende dag hadden we besloten de binnenstad van Perth te gaan verkennen. Na een goede wandeling zijn we naar een outletcentrum gegaan en daar hebben we allebei wat spullen gekocht, want het was toch zo goedkoop! Een van de bezienswaardigheden die bij Perth hoort is Rotness Island. We hadden geprobeerd deze te boeken op dinsdag maar helaas zat die vol. Woensdag was er nog wel plek waardoor we hadden besloten een dag extra te blijven om Rotness niet te missen. We hebben deze dag heerlijk besteed in Kingspark, het park van Perth, met een picknick met eigen gemaakte maaltijdsalade en ciders. Op woensdag moesten om 6 uur op om op tijd te zijn voor de Ferry die ons naar Rotness Island bracht. Daar aangekomen kregen we allebei een fiets net zoals alle andere toeristen. Het is de enige mogelijkheid om het eiland te bekijken want de enige auto's die er zijn, zijn van de bewoners van het eiland. Wij als Nederlanders voelde ons natuurlijk helemaal in ons element en hebben even laten zien wat fietsen is! Het enige nare van de dag was de hoeveelheid vliegen die er waren, om gek van te worden! Dat werd gelukkig goed gemaakt door de quakka's die graag met ons op de foto wilde en de walvissen op de Ferry terug naar het vaste land.

De volgende dag zijn we begonnen aan onze roadtrip naar Monkey Mia. Onze eerste stop was in Lancelin waar we op witte duinen stranden. Hier hebben we ons vermaakt door van de duinen af te rollen en te kijken hoe anderen dat ook probeerde. De Pinnacles kwamen we daarna tegen op onze route. Dit zijn kalksteen formaties verspreid over een groot opervlakte. We hebben enorm veel lol gehad met het maken van foto's en het vermijden van andere toeristen die de hele tijd in beeld kwamen. Die avond hebben we een free camp gevonden en dat was voor Eline de eerste keer dat ze een auto met een daktent zag, wat een verbazing! Ik had in een van de folders die we bij een informatiecentrum hadden gekregen een plaatje gezien wat mij heel mooi leek om naar toe te gaan. Dit zou in Leeman zijn stond bij de foto maar je voelt hem al aankomen, het plaatje was enigszins verouderd en de plek leek er helemaal niet meer op. Helaas waren onze verwachtingen groter en bleek het helemaal niet een walhalla te zijn zoals ze het voor deden komen. Snel door naar de volgende plek, Geraldton waar we het centrum hebben afgestruind en een snorkel set hebben gekocht voor in Monkey Mia.

Onze volgende stop was het Kalbarri National Park. Op de weg daarnaartoe hadden we bedacht dat we iets avontuurlijks wilde doen en we vonden online dat we konden abseilen in Kalbarri. Gelukkig kon dat de volgende dag al en hebben we een camping gezocht waar we na deze inspanning lekker konden ontspannen. In de avond hebben we in de lokale pub genoten van een lekker maaltijd en het prachtige karaoke van de andere vakantiegangers. Het leken allemaal wel nachtegaaltjes zo mooi als ze konden zingen ;). In de ochtend moesten we vroeg op een parkeerplek verzamelen waar een bus ons naar de abseilplek zou brengen. Na enige verwarring hebben we toch de juiste bus gevonden en onze chauffeur knalde daarna aardig hard over de unsealed road heen, wij denken dat ze haast had. We hebben van 3 verschillende hoogte abgeseild: 25, 35 en 75 meter. De eerste twee hoogtes waren de eerste keer spannend maar werden al snel normaal en super leuk om te doen. De 75 meter was wel echt een beproeving op onze hoogtevrees. Je kon niet zien waar je eindigde omdat er een bocht in de afdaling zat. Het voelde voor ons allebei wel echt als een overwinning toen we deze afdaling hadden gedaan en met een ontzettend voldaan gevoel zijn we terug gegaan naar de camping.

Vanaf de Kalbarri was het een lange weg naar Monkey Mia waar we weinig tegen kwamen, alleen een roadhouse zo nu en dan. Monkey Mia is een groot resort met de toeristische attractie het dagelijks voeren van wilde dolfijnen. Dat was ook precies de reden waarom we daar naartoe wilden, om de dolfijnen te zien. Toen we daar aankwamen hebben zijn we naar het strand gegaan en heb ik ons nieuwe snorkelmateriaal uitgeprobeerd. Er was vrij weinig te zien behalve zand en hier en daar een kleine vis. Waarschijnlijk moet je een stuk verder de zee in om wat meer te zien. We hebben de dag afgesloten met een blij uurtje (happy hour) in het restaurant en daarna een blij uurtje in de bar. De volgende dag stonden we al vroeg met onze voeten in de oceaan om de dolfijn experience mee te maken. Eline werd uitgekozen als een van de vrijwilligers die de wilde dolfijnen mocht voeren. Dit was best bijzonder als je zag hoeveel mensen er waren. Ik mocht ook mee na voren en heb foto's gemaakt en een filmpje. De dolfijn zwom ongeveer 20 centimeter voor onze voeten vandaan en we voelde ons super gelukkig dat wij werden uitgekozen en deze ervaring mochten hebben.

Monkey Mia maakt deel uit van het Shark Bay Marine Park en we zijn op de terugweg ook gestopt bij Shark Bay. Hier konden we de haaien zien zwemmen vanaf de looproute die op een verhoging lag. Het waren kleine haaien omdat de baai erg ondiep was en ze leken nog veel kleiner omdat het zo ver weg was. Maar gelukkig hadden we een verrekijker en daarmee konden we toch echt zien dat het haaien waren. In Denham zijn we nog even gestopt en daar kwamen we een familie emu's tegen. Leuk feitje: bij emu's is het zo dat de vader zorgt voor de kinderen in plaats van de moeder. Hij blijft bij de kinderen tot ze oud genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen. Vanaf Denham hadden we bedacht dat we naar het gebied onder Perth wilde. Dit lag niet echt op de route maar waarom iets laten als je het gewoon kan doen, op naar Margaret River. We hebben nog een tussenstop gehad bij een wildlife park waar we kangaroos, een kameel en wat schapen en geiten mochten voeren. Vooral de schapen en geiten leken wel uitgehongerd zo gefixeerd dat ze waren op het voer wat Eline in haar hand had.

Het gebied om Margaret River staat vooral bekend om de wijngaarden waar kwaliteitswijnen worden geproduceerd. Wij wilden daar natuurlijk graag meer van weten en onderzoeken of de wijnen echt zo goed waren dus hebben we ons ingeschreven voor een wijntoer. Er waren twee opties, de hele dag inclusief lunch of een halve dag zonder lunch. Voor ons leek de lunch niet heel special en het scheelde nogal wat in geld als we deze niet deden. Wij bleken de enige te zijn die voor de optie waren gegaan dus toen we aansloten waren wij de vreemde eend in de bijt. Al snel werden we helemaal opgenomen in de groep en we hebben een top dag gehad! Niet alleen wijn stond op het programma, we zijn naar de chocoladefabriek, kaasboederij en een brouwerij van whiskey geweest. Een dag vol verwennerij kun je je wel voorstellen :)

De laatste nacht dat Eline in Australië was hebben we wederom in Fremantle geslapen maar dit keer op een camping. We waren in Fremantle naar een pub geweest en hebben door een lekkere maaltijd gehad en wat biertjes. Toen we terug kwamen bij de auto om deze naar de camping te rijden stond de politie ons op te wachten met een alcoholcontrole. Ik hoefde gelukkig niet te blazen want wij moesten de andere kant op maar dat zou wel weer een ervaring zijn geweest. De laatste dag hebben we doorgebracht op Cottesloe beach waar Eline nog graag even een kleurtje op wilde doen. Helaas was het daarna weer tijd om afscheid te nemen. Wat een mooie, gezellige en vermakelijke tijd hebben we samen gehad! Zoveel gelachen, gepraat en gedeeld. Ik had dit echt nodig lieve zus, dankjewel voor deze onvergetelijke vakantie!!